Do Hradce se vrátí sdílené elektrokoloběžky

V Hradci Králové se do města vrátí elektrokoloběžky Lime a TO-MI electro. Město přijalo službu pod přísnými podmínkami, omezením počtu strojů a rychlosti jízdy. Elektrokoloběžky budou moct parkovat jen v určených zónách.


V roce 2021 vypadalo, že rozdíly v názorech mezi vedením města a koloběžkovými společnostmi se prohlubují. Město přiznalo, že nekomunikuje s těmito firmami, zatímco firmy poukazovaly na nevhodné podmínky. Obrat nastal teprve nedávno, když společnosti Lime a TO-MI electro požádaly o jednání směřující k návratu služby do Hradce. Zatím se ze hry vyřadila firma Bolt, která nabízela sdílené elektrokoloběžky společně s Lime pouze po jednu sezonu. Místo Boltu se nyní hraje o chomutovskou společnost TO-MI electro, která v Česku působí teprve od roku 2022.

Navzdory tomu, že se Hradec rozhodl elektrokoloběžky znovu přijmout, nastavuje jim přísné podmínky, aby se neopakovaly problémy z roku 2021 s nekontrolovaným parkováním, počtem strojů a rychlostí jízdy. 'Provoz má být výrazně omezen nejen vyhláškou, ale také vzájemnou dohodou, která bude brát v úvahu ne vždy pozitivní zkušenosti města s tímto dopravním prostředkem. Vítáme alternativu k motorové dopravě, ale požadujeme striktní dodržování podmínek,' řekla primátorka Pavla Springerová (HDK).

Byl předložen návrh na parkovací poplatky ve výši tři koruny za metr čtvereční a den. Jsou zde však i nové podmínky. Každá ze dvou společností může do Hradce dovézt maximálně sto strojů, což znamená strop 300 koloběžek a otevírá prostor pro další konkurenci. Elektrokoloběžky budou moct parkovat pouze v určených zónách, které Hradec vymezil pro sdílená kola Nextbike. Přeparkovávání z nevhodných míst bude mít na starosti provozovatel.

Mesto také požaduje, aby byly koloběžky omezené na 20 km/h. Ve 13 vybraných zónách bude maximální rychlost pouze 15 km/h. To zajistí GPS technologie, která automaticky upraví maximální rychlost, jakmile stroj vjede do omezené zóny. Provoz elektrokoloběžek bude úplně zakázán v některých oblastech, například v Jiráskových, Žižkových nebo Sukových sadech, v podchodě na třídě Karla IV., na hřbitovech, ochozech na Benešově třídě nebo na náplavce u Labe.

Lime a TO-MI electro, které o jednání s městem samy požádaly, budou muset respektovat přísná pravidla. Naproti tomu se firma Bolt, jeden z nejsilnějších hráčů na trhu, zatím o návratu neuvažuje.

Podle hlavního manažera společnosti pro mikromobilitu Petera Mesarě, je klíčem udržitelné podmínky pro službu mikromobility a dostatečná hustota parkovacích míst. Pro Hradec, který s elektrokoloběžkami neměl zatím příliš dobré zkušenosti, je ovšem důležité prodloužení spolupráce s firmou Nextbike, která ve městě nabízí 250 sdílených kol.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Studio UHK

Hlavní zprávy